Zmediatyzowana rodzina

Słowa kluczowe: rodzina, zdrowie psychiczne, dzieci i młodzież, media cyfrowe

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest pokazanie, jak z perspektywy nauczycieli i pedagogów szkolnych wygląda współczesna rodzina pod wpływem procesu mediatyzacji, oraz określenie, czy i jaki widzą oni związek między jej funkcjonowaniem a problemami zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy sformułowano w postaci pytania: czy media cyfrowe oddziałują na funkcjonowanie rodziny i pośrednio wpływają na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży oraz ich poczucie wartości własnej? W pracy zastosowano metodę analityczno-syntetyczną na bazie literatury, raportów i danych statystycznych oraz wyników badań jakościowych przeprowadzonych przez autorkę w szkołach.

PROCES WYWODU: Punktem wyjścia pracy jest syntetyczny obraz przemian współczesnej rodziny zachodzących pod wpływem mediów cyfrowych oraz obraz kondycji psychicznej dzieci i młodzieży w świetle literatury i danych zastanych. W kolejnym kroku został on uzupełniony o opinie nauczycieli i pedagogów szkolnych na temat rodziny oraz związku pomiędzy zmianami zachodzącymi w niej a problemami zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonych analiz i badań jakościowych wynika, że media cyfrowe oddziałują na funkcjonowanie rodziny i pośrednio wpływają na występowanie problemów zdrowia psychicznego oraz obniżanie poczucia wartości własnej dzieci i młodzieży.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: W świetle sformułowanych wniosków z badań jakościowych należałoby przeprowadzić szersze badania ilościowe, które pomogą określić skalę opisanego zjawiska. Ponadto konieczne jest podjęcie działań ukierunkowanych na wzmacnianie kondycji rodziny i uświadamianie rodziców na temat oddziaływania mediów i czynników wpływających na zdrowie psychiczne ich dzieci.

Biogram autora

Małgorzata Gosek, ----Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie, Kolegium Mediów i Komunikacji Społecznej

Małgorzata Gosek – łączy doświadczenie zawodowe z biznesu, edukacji i organizacji pozarządowych. Przez wiele lat realizowała projekty marketingowe pracując w mediach i firmach z różnych branż. 10 lat pełniła funkcję kanclerza Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie. Obecnie prowadzi działalność doradczą i kieruje zespołem analitycznym Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Absolwentka matematyki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studiów podyplomowych na kierunkach: Public Relations oraz Zarządzanie i organizacja w oświacie. W listopadzie 2019 r. broni pracę doktorską w dyscyplinie nauk o komunikacji społecznej i mediach. Swoje zainteresowania skupia w obszarze edukacji, nowych technologii i mediów.

Opublikowane
2020-07-16
Jak cytować
Gosek, M. (2020). Zmediatyzowana rodzina. Horyzonty Wychowania, 19(49), 49-61. https://doi.org/10.35765/hw.1774
Dział
Artykuły tematyczne