O wartości rodzicielstwa w opiniach studentów
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie opinii studentów dotyczących wartości rodzicielstwa w ich życiu.
PROBLEMY I METODY BADAWCZE: Problem badawczy sformułowany został w postaci następującego pytania: jaką wartość dla badanych studentów ma rodzicielstwo? Wykorzystana została metoda sondażu diagnostycznego (technika ankiety) oraz metoda analizy i syntezy literatury przedmiotu.
PROCES WYWODU: W artykule pokazane zostały, w świetle otrzymanych danych empirycznych, takie wymiary rodzicielstwa jak: jego wartość wyrażona poprzez deklarowany poziom, opinie studentów dotyczące zadań i funkcji realizowanych przez rodzinę, współczesne problemy i trudności w rodzicielstwie, poglądy/opinie na temat rodzicielstwa, a także cechy, jakie powinien posiadać rodzic.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wartość rodzicielstwa w życiu badanych studentów analizowana była w odniesieniu do takich zmiennych jak: płeć, wiek, miejsce zamieszkania oraz typ i struktura rodziny pochodzenia. Badani wskazują na średni poziom rodzicielstwa, łączenie go z wysokimi kosztami utrzymania, a także rezygnacją z kariery zawodowej. Zwrócili ponadto uwagę na zjawisko samotnego rodzicielstwa (duży odsetek rozwodów), a także odpowiedzialność jako bardzo ważnącechę rodzica/rodzicielstwa.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Z dokonanych analiz wynika, że badana grupa studentów wyraża pozytywne opinie o rodzicielstwie, które jest dla nich wartością (średni poziom). Ich postrzeganie rodzicielstwa jest dojrzałe – bycie mamą, bycie tatą to dla nich nie tymczasowe pragnienie, lecz konsekwencja i podstawa do zbudowania prawidłowo funkcjonującej rodziny. Wiedza dotycząca rodzicielstwa powinna być włączona w system edukacji młodych ludzi, począwszy od szkoły podstawowej, poprzez średnią i wyższą (przedmiot „społeczny” dla wszystkich kierunków studiów).
References
Baron, B. (2002). Rodzicielstwo w kontekście edukacji domowej. W: J. Brągiel P. E. Kaniok A. Kurcz (red.), Rodzicielstwo w kontekście wychowania i edukacji. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Danilewicz, W.T., Izdebska, J., Krzesińska – Żach, B. (2001). Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Domagała-Kręcioch, A. (2008). Niedostosowanie społeczne uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe APS.
Gajewska, G. (2004). Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Zielona Góra: PEKW Gaja.
Izdebska, J. (2016). Rodzina. W: K. Chałas A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom: Wydawnictwo POLWEN.
Kawula, S., Brągiel, J., Janke, A. W. (2004). Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza. W: Pedagogika rodziny, obszar i panorama problematyki, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kozubowska, U. B. (2010). Odpowiedzialność rodzicielska jako wartość. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Kwak, A. (2006). Rodzina – formy i warunki funkcjonowania. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa: Żak.
Sakowicz, T. (2010). Odpowiedzialność rodzicielska jako wartość i problem edukacyjny. W: U. B. Kozubowska (red.), Odpowiedzialność rodzicielska jako wartość. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Spack, B., Parker, S. J. (2002). Dziecko – pielęgnacja, opieka i wychowanie. Poznań: REBIS.
Żuk, G. (2016). Edukacja aksjologiczna, zarys problematyki. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Copyright (c) 2020 Bożena Matyjas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: