Praca z rodziną biologiczną dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej czynnikiem optymalizującym reintegrację rodziny
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest próba syntetycznego przedstawienia obszarów problemowych i zagadnień, które dotyczą pracy z rodziną biologiczną dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej, a także ukazanie tego zadania jako aktualnej i pilnej potrzeby społecznej.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Pytanie problemowe sformułowano następująco: jakie zagadnienia
uwzględniane są w pedagogicznym namyśle nad znaczeniem pracy z rodziną biologiczną dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej? W artykule podjęto próbę ukazania konieczności intensyfikacji i optymalizacji tego procesu. Zastosowano metodę analizy literatury oraz selekcji treści w celu uzyskania syntezy omawianych zagadnień.
PROCES WYWODU: Realizacja założonego celu oraz odpowiedź na sformułowane pytanie problemowe
ujęta jest w procesie wywodu, na który składa się: wprowadzenie w zagadnienie poprzez analizę podstawowych założeń systemu pomocy dziecku i rodzinie, zaprezentowanie istoty kontaktu dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej z rodziną biologiczną dla procesu reintegracji rodziny.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Refleksja nad podjętą problematyką wskazuje na wieloaspektowość przedstawionego obszaru. Wyniki przywoływanych danych wskazują, że system pieczy zastępczej nie zapewnia dzieciom w oczekiwanym stopniu zakładanego w ustawie stabilnego środowiska wychowawczego. Wbrew przyjętym założeniom, niezadowalający odsetek dzieci, które trafiły do pieczy zastępczej, ma możliwość trwałego wyjścia z systemu przed osiągnięciem pełnoletniości.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Dostrzeżono pilną potrzebę przygotowania optymalnych modeli wsparcia rodzin, których dzieci przebywają w pieczy zastępczej. W obliczu nowych wyzwań edukacyjnych koniecznością wydaje się także podjęcie niezbędnych starań w kierunku rozwoju wiedzy, umiejętności i kompetencji nie tylko pracowników socjalnych, ale również studentów pedagogiki i kierunków nauczycielskich, którzy winni zostać przygotowani do podejmowania niezbędnych działań w pracy z rodziną biologiczną oraz dzieckiem umieszczonym w pieczy zastępczej.
References
BIBLIOGRAFIA
Błażejewska, K. (2014). Bariery i szanse rodzicielstwa zastępczego. Rodzina zastępcza receptą na kryzys?. „Pogranicze. Studia Społeczne”, tom XXIV, s. 167-179.
Colton, M. (2001). Tendencje w opiece zastępczej. W: Z. Stelmaszuk (red.). Zmiany w systemie opieki nad dziećmi i młodzieżą – perspektywa europejska (s. 170-183). Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk”.
Kaczmarek, M. (2011). Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien. Warszawa: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej.
NIK o działaniach powiatów na rzecz tworzenia i wsparcia rodzin zastępczych, pobrane z: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-dzialaniach-powiatow-na-rzecz-tworzenia-i-nbsp-wsparcia-rodzin-zastepczych.html (12.03.2019)
Pietruszka, L. (2016). The principle of subsidiarity in social work with the family – pedagogical implications. W: L. Pietruszka (red.). Opieka – wychowanie – wsparcie. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki pedagogicznej (s. 105-122). Lublin: Wyd. KUL.
Rodzinna piecza zastępcza w 2017 roku, pobrane z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/dzieci/rodzinna-piecza-zastepcza-w-2017-roku,1,2.html (12.03.2019)
Stasiak, S. (red.). (2007). Rodzinne formy opieki zastępczej. Poradnik prawny. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenie Interwencji Prawnej.
Stelmaszuk, Z. (1998). Szanse reintegracji rodziny w systemie opieki nad dzieckiem. W: M. Kolankiewicz (red.). Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki, (s. 108 – 136). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Stierlin, H., Rucker-Embden, I., Wetzel, N., Wirshing M. (1999). Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Trubiłowicz, E., Szczygielska, M., Skwarka-Buzała, A., Langer-Fyda M. (2017). Mapa pomocy rodzinie w kontekście umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej. Kraków: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej.
Wosik-Kawala, D. (2015). Dziecko wychowywane w rodzinie zastępcze. „Wychowanie w rodzinie”, tom 11, s. 271-288.
Copyright (c) 2020 Lidia Pietruszka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: