Rodzina w życiu uczonych w świetle wybranych egodokumentów
Abstract
CEL NAUKOWY:
Celem publikacji jest ukazanie rodziny i jej znaczenia w kształtowaniu przyszłych uczonych. Zasygnalizowane w tekście historie rodzinne, wpisują się w prowadzone badania nad pamięcią historyczną, która została nazwana w literaturze przedmiotu pamięcią autobiograficzną.
PROBLEM I METODY BADAWCZE:
Podstawowym problemem rozważań jest ukazanie rodziny jako instytucji ważnej w procesie wychowania i kształcenia. Refleksję na ten temat sprowadzam do poszukiwania odpowiedzi na następujące pytania: Jak zapamiętani zostali rodzice? Jakie wartości zostały przekazane przez rodzinę? Jaki był udział rodziców w edukacji wskazanych w artykule uczonych? Metodą zastosowaną w opracowaniu jest analiza historyczno-pedagogiczna egodokumentów.
PROCES WYWODU:
Proces wywodu składa się z kilku etapów: 1. Omówienie wykorzystywanych źródeł i ich wartości poznawczej, 2. Przedstawienie autorów źródeł, co jest konieczne ze względu na odczytanie ich wartości poznawczej. 3. Prezentacja przykładów mówiących o znaczeniu rodziny w kształtowaniu przyszłych uczonych. Mam świadomość, że problem zawarty w tytule tekstu wymaga dalszych badań.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ:
Przeprowadzone analizy potwierdzają słuszność założenia, ze rodzina odgrywa ważną rolę w procesie wychowania i kształtowania określonych postaw. Szczególne zadania w tych procesach przypadają, jak wykazali autorzy egodokumentów, rodzicom. Nie bez znaczenia dla kształtowania postaw ma atmosfera wychowawcza rodziny, a szczególnie relacje między rodzicami.
WNIOSKI:
Wnioski sprowadzają się nie tylko do zaprezentowania wiedzy o przeszłości polskiej rodziny na wybranych przykładach. To przede wszystkim ukazanie sprawdzonych teorii wychowania, które potwierdzają skuteczność oddziaływań rodziny na dalsze losy swoich dzieci i ich miejsce w nauce. Z analiz tych wyłania się obraz środowisk rodzinnych, w których wybitni uczeni wychowywani byli w szacunku do wiedzy, określonych wartości, prawd wiary.
References
Czermińska M. ( 2000), Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie, wyzwanie, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Czermińska M. (2009). O autobiografii i autobiograficzności. W: Czermińska M. (red.), Autobiografia. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.
Falski M. (2007). Z okruchów wspomnień, oprac. i przypisy M. Kossecka, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Gadacz T. Milerski B. (2002). Meysztowicz Walerian. W: Encyklopedia PWN: Religia, t. 6, red. T. Gadacza i B. Milerskiego. Warszawa: PWN.
Górski K. (1995). Pamiętniki, Toruń: Wydawnictwo Comer.
Górski K. (2003), Autobiografia naukowa. W: Sierdzan W. (red.), Homines et historia. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Grzybowski S. (1999). Wspomnienia, Kraków: Kantor Wydaw. „Zakamycze”.
Gusdorf G. (2009), Warunki i ograniczenia autobiografii. W: Czermińska M. (red.), Autobiografia, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 19-46.
Jankowska M. (2004). Irena Sławińska - teoretyk literatury, profesor KUL, http://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/irena-slawinska-19132004/ (dostęp 25 04. 2019).
Julkowska V. (2012). Między pamięcią a historią. Przypadek historii rodzinnych, Sensus Historiae, 1, 77-92.
Kalembka S. (2009). Urywki wspomnień, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kolankowski L. (2012). Ludwik Kolankowski 1882–1956. Zapiski pamiętnikarskie, do druku przygot., wstępem i przypisami opatrzyła S. Grochowina, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kujawska M. Skórzyńska I., Teusz G. (red.) (2009). Rodzina - Tożsamość-Pamięć. Poznań: Wydaw. Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.
Lanckorońska K. (2005). Szkice wspomnień, Warszawa: Biblioteka „Więzi”.
Lutosławski W. (1933). Jeden łatwy żywot, Warszawa: F. Hoesick „Monolit”.
Maruszewski T. (2005). Pamięć autobiograficzna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Meysztowicz W. (2012), Gawędy o czasach i ludziach, Łomianki: Wydawnictwo LTW.
Mysłakowski Z. (1967). Zatracone ścieżki, zagubione ślady, Warszawa: Książka i Wiedza.
Okoń W. (2005). Samo życie osiemdziesięciolatka z autobiografia naukową autora, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pawelczyk A. (2018). Irena Sławińska. Nauczycielka literatury i zasad dobrego życia. https://kurierlubelski.pl/irena-slawinska-nauczycielka-literatury-oraz-zasad-dobrego-zycia/ar/13759343 (dostęp 10. 04. 2019).
Pigoń S. (1968). Z przędziwa pamięci. Urywki wspomnień, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Ricour P. (2005). Refleksja dokonana. Autobiografia intelektualna, przełożyła P. Bobowska-Nastarzewska, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Salmonowicz S. (2014). „ Życie jak osioł ucieka…”. Wspomnienia, Bydgoszcz - Gdańsk: Państwowy Instytut Badawczy.
Serczyk J. (1999), Minęło życie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Sławińska I. (1998), Szlakami moich wód…. Lublin: Wydawnictwo Norbertinum.
Suchmiel J. (1998). Refleksje nad wychowaniem w rodzinie w „Zapiskach do Autobiografii” Władysława Tatarkiewicza. Zeszyty Naukowe WSP Bydgoszcz. Studia Pedagogiczne, 34, 145-155.
Szulakiewicz W. (2012a). Rodzina w życiu wybitnych uczonych - przykład Kazimierza Twardowskiego (1866-1938). Wychowanie w Rodzinie, 8, 179-191.
Szulakiewicz W. (2012b). Opowiadając o sobie. Obraz dzieciństwa we wspomnieniach wybitnych ludzi. W: Karpus Z. Radomski G. Strzelecki M. (red.), W kręgu historii, politologii i edukacji: studia i szkice dedykowane profesorowi Witoldowi Wojdyle. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 889-911.
Szulakiewicz W. (2013). Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 16, 65-84.
Szulakiewicz W. (red.), (2016). Umieszczeni w przeszłości. Pamięć w naukach pedagogicznych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Śródka A. (1995). Uczeni polscy XIX- XX stulecia, T. II, Warszawa: Wydawnictwo Aries.
Tatarkiewiczowie T. i W. (2011). Wspomnienia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Tomaszewski T. (1996). Pejzaż psychologiczny. Warszawa: WIP.
Twardowski K. (1997). Dzienniki, t. 1-2. Warszawa - Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Żygulski K. (1994). Jestem z lwowskiego etapu… . Warszawa: „Instytut Wydawniczy Pax”.
Copyright (c) 2020 Władysława Szulakiewicz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: