W poszukiwaniu genezy polskiej pedagogiki rodziny
Abstract
CEL NAUKOWY: Artykuł jest rozwinięciem tezy, iż narastanie wiedzy o rodzinie w cywilizacji zachodnioeuropejskiej trwa od XVI w., od epoki odrodzenia. Pojawiły się wówczas bowiem pierwsze
poradniki wychowawcze kierowane do ojców i nieliczne do matek.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Podjęty problem badawczy dotyczy odpowiedzi na pytanie: jak przebiegał proces kształtowania pedagogiki rodziny i szerzej w ogóle orientacji familiologicznej w nauce? Podstawową metodą wykorzystaną do przybliżenia podjętych rozważań będzie metoda analizy dokumentu – materiału źródłowego oraz literatury przedmiotu.
PROCES WYWODU: Z czasem, w XVIII i XIX w., ważna stała się kategoria miłości i wyrażania uczuć w rodzinie oraz postulat poznawania środowiska domowego dziecka. Powstawały charakterystyki dziecięce. Pod koniec XIX w. ukształtowała się odrębna dziedzina wiedzy – pedologia – jako nauka o dziecku. Duże możliwości popularyzowania wiedzy na tematy wychowawcze miały w tym czasie także pisma o charakterze rodzinnym. W okresie II Rzeczypospolitej rodzina stawała się przedmiotem badań empirycznych psychologów, socjologów i pedagogów, dlatego wiedza na ten temat rozwijała się wielokierunkowo.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Stopniowy rozwój zainteresowania rodziną doprowadził ostatecznie do tego, że pod koniec XX w. wykreowano w naukach społecznych orientację familiologiczną, zaś w naukach pedagogicznych zainicjowano pedagogikę rodziny, z podstawową dla niej kategorią wychowania rodzinnego.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Rodzina i wychowanie rodzinne powinny nadal być obiektem nie tylko praktycznych opisów i porad, ale także przedmiotem badań empirycznych. Powszechnie podzielane przekonanie o doniosłym znaczeniu rodziny czy wychowania dzieci w sposób naturalny wywołuje potrzebę badania tego środowiska w celu ustalenia jego stanu i wydolności wychowawczej, zwłaszcza że od czasów I wojny światowej coraz częściej podnoszona była (i nadal jest) problematyka kryzysu kultury i rodziny.
References
Froebel F.W. (1826). Wychowanie człowieka, sztuka chowania, nauczania i uczenia się, do której się zmierza w powszechno-niemieckim zakładzie wychowawczym w Keilhau. W: Wołoszyn S. (oprac.), (1965), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. II, Warszawa: PWN.
Jakubiak K. (1988). Wychowanie w rodzinie jako przedmiot zainteresowań pedagogiki katolickiej w okresie II Rzeczypospolitej. W: Tchorzewski A. (red.), Rodzina. Przeszłość - teraźniejszość - przyszłość, Bydgoszcz: WSP, 24-41.
Jakubiak K. (1995). Badania naukowe nad rodziną oraz problematyka wychowania rodzinnego w literaturze pedagogicznej II Rzeczypospolitej. W: Jakubiak K. (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz: WSP, 218-226.
Jakubiak K. (1995). Wypracowywanie modelu wychowania rodzinnego dziecka w polskiej pedagogice XIX i początków XX wieku. W: Jundziłł J. (red.), Rodzina a wychowanie - ciągłość i zmienność na przestrzeni wieków, Bydgoszcz: WSP, 121-144.
Jakubiak K. (1996). Rodzinne środowisko wychowawcze jako przedmiot badań naukowych w II Rzeczypospolitej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne, 28, 141-153.
Jakubiak K. (1998). Stan badań historyczno-pedagogicznych i nowe przedsięwzięcia badawcze z zakresu dziejów wychowania w rodzinie polskiej w latach 1795-1939. W: Gumuła T., Krasuski I., Majewski S., (red.), Historia wychowania w XX wieku. Dorobek i perspektywy, Kielce: Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Inst. Technologii Eksploatacji, 465-471.
Jakubiak K. (2000). Edukacja rodziców w polskiej refleksji i praktyce pedagogicznej XIX i XX wieku - do 1939 roku. W: Jakubiak K., Winiarz A. (red.), Wychowanie w rodzinie polskiej od schyłku XVIII do połowy XX wieku. Bydgoszcz: WSP, 113-132.
Jakubiak K. (2003). Wzorzec rodziny i idee wychowania rodzinnego dziecka wypracowywane i propagowane na łamach „Kroniki Rodzinnej" i „Opiekuna Domowego" w drugiej połowie XIX wieku. W: Ruta Z., Ślęczka R., (red.), W służbie szkoły i nauki. Księga poświęcona Profesorowi Czesławowi Majorkowi, Kraków: Wydawnictwo AP, 315-324.
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W. (1998). Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, wyd. III, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Key E. (1904), Stulecie dziecka, przek. Moszczeńska I., Warszawa: Księgarnia Naukowa).
Koczerska M. (1975). Rodzina szlachecka w Polsce późnego średniowiecza, Warszawa: PWN.
Pestalozzi J.H. (1827). Matka i dziecko, pisane w latach 1818 - 1819, W: Wołoszyn S. (oprac.), (1965). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. II, Warszawa: PWN.
Pius XI, (1929). O chrześcijańskim wychowaniu młodzieży, S.I, s.n.
Pius XI, (1930). O małżeństwie chrześcijańskim, s.n.
Samsel A. (2009). Rodzina jako środowisko wychowawcze w okresie Drugiej Rzeczypospolitej, Przegląd Historyczno-Oświatowy, l-2, 28-49.
Sobczak J. (1988). Warunki i przejawy rozwoju teorii wychowania rodzinnego i edukacji rodziców od czasów Odrodzenia, w: A. Tchorzewski (red.), Rodzina. Przeszłość - teraźniejszość - przyszłość, Bydgoszcz: WSP.
Sobczak J. (1992). Przejawy zainteresowania wychowaniem rodzinnym w pracach polskich pisarzy i pedagogów u schyłku XVIII i w pierwszej połowie XIX wieku. Zeszyty Naukowe Wyższej szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne, 18, 95-109.
Spencer H. (1879). O wychowaniu umysłowym, moralnym i fizycznym, Warszawa: Księgarnia Gebethner i Wolff).
Szycówna A. (1908). Kobieta w pedagogice. Matka. Warszawa: Księgarnia Gebethner i Wolff.
Wołoszyn S. (oprac., (1965). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I-II, Warszawa: PWN.
Wójcik M. (1998). Kształtowanie się polskiej pedagogiki rodzinnej w latach 1918 – 1939. Podstawy teoretyczne, kierunki rozwoju, praktyka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Wyczański A. (1991). Rodzina w Europie w XVI-XVIII wieku, W: A. Mączak (red.), Europa i świat w początkach epoki nowożytnej, cz. I, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Copyright (c) 2020 Krzysztof Jakubiak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: