O poszerzaniu horyzontu wychowania i budowaniu osobowych relacji w rodzinie w ujęciu Jespera Juula
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem naukowym artykułu jest analiza koncepcji wychowania Jespera Juula. Przyjęto w pracy tezę, że fundamentem i istotą wychowania w ujęciu duńskiego pedagoga i terapeuty rodzinnego jest osobowa relacja pomiędzy rodzicami a dzieckiem. Podejście pedagogiczne Jespera Juula zyskało w ostatnich latach ogromną popularność. Zasadne jest dokonanie analizy tego podejścia z wielu względów. Jest ono intrygujące naukowo. Juul z niezwykłą przenikliwością wskazuje na wiele aspektów życia rodzinnego i naświetla ich rangę dla procesu wychowania. Jego rozumienie tego podstawowego pojęcia pedagogiki jest koncepcją unikatową i holistyczną.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: W przygotowaniu artykułu została wykorzystana metoda analityczno-syntetyczna. Dokonano krytycznej analizy, syntezy i interpretacji treści zawartych w książkach autorstwa Jespera Juula (w przekładzie na język polski) oraz jego wypowiedzi w innych formach (np. udzielonych wywiadach). Przyjęto następujące problemy badawcze: Jaka jest koncepcja wychowania Jespera Juula? Jakie znaczenie w wychowaniu ma budowanie osobowych relacji pomiędzy członkami rodziny? Na podstawie jakich wartości buduje się osobowe relacje w rodzinie w koncepcji Jespera Juula?
PROCES WYWODU: Proces wywodu przebiega od zaprezentowania koncepcji wychowania Jespera Juula poprzez analizę znaczenia relacji pomiędzy członkami rodziny (najpierw pomiędzy rodzicami, następnie pomiędzy rodzicami a dzieckiem), do wskazania wartości sprzyjających budowaniu osobowych relacji i przestrzeni ich realizacji. Proces wywodu zmierza od wyjaśnienia najogólniejszych przedmiotowych koncepcji Jespera Juula w kierunku ukazania szczegółowych rozstrzygnięć poszerzania horyzontu wychowania i budowania osobowych relacji w rodzinie.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W toku przeprowadzonych analiz ustalono, że wychowanie w koncepcji Jespera Juula jest równoznaczne z budowaniem osobowych relacji. Juul odrzuca tradycyjnie pojmowane wychowanie na rzecz zastąpienia go budowaniem konstruktywnych relacji w rodzinie. Fundamentalne znaczenie dla jakości tak rozumianego wychowania ma jakość relacji pomiędzy rodzicami.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Koncepcja wychowania Jespera Juula zakłada, że tym, czego dziecko potrzebuje do wzrostu i prawidłowego rozwoju, jest osobowa relacja z rodzicami opierająca się na wartości godności, integralności, autentyczności, odpowiedzialności, wspólnoty i przywództwa dorosłych...
References
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Pax”.
Chapman, G. (2018). 5 języków miłości. Kraków: Wydawnictwo Esprit.
De Barbaro, M. (1999). Struktura rodziny. W: B. de Barbaro (red.). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 45-55). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Juul, J. (2013a). Agresja – nowe tabu? Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
Juul, J. (2017). Być razem. Książka dla par. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
Juul, J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
Juul, J. (2011a). „Nie” z miłości. Mądrzy rodzice – silne dzieci. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
Juul, J., Øien, M. (2012). Przestrzeń dla rodziny. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
Juul, J. (2017a). Rodzic jako przywódca stada. Pełne miłości przywództwo w rodzinie. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
Juul, J. (2011). Twoja kompetentna rodzina. Nowe drogi wychowania. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
Juul, J. (2011,2012). Twoje kompetentne dziecko. Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej?. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
Juul, J. (2016). Zamiast wychowania. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
Juul, J. (2013). Życie w rodzinie. Wartości w rodzicielstwie i partnerstwie. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
Nanni, C. (2009). Personalistyczny wymiar filozofii wychowania. W: A. Szudra, K. Uzar (red.). Personalistyczny wymiar filozofii wychowania (s. 65-76). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Copyright (c) 2020 Ewa Rojewska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: