The Popularization of Tertiary Education – Progress or Regress of Education
Abstract
The article directs criticism at the system of the popularization of higher education and limiting it to quasi-production based on economic and market laws. The main drawbacks of contemporary education include:
– a low level of preparing applicants for admission to the university,
– test mania,
– the elimination of individual contacts (enrollment interviews) with applicants for admission to the university during enrollment,
– reducing requirements towards the students studying,
– lowering the level of lectures and tutorials.
References
Denek K., Ku poprawie jakości uniwersyteckiej edukacji, w: Edukacja jutra, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2012.
Duda R., Spotkanie u św. Anny a uniwersytety, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.
Gajda J., Obniżenie poziomu życia naukowego, w: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society, red. E. Syrek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2010.
Możdżeń J., Edukacja jako produkt. O przyszłości uniwersytetów, w: Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości, red. J. Szempruch, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.
Olbrycht K., Odpowiedzialność reprezentantów nauk o wychowaniu w świetle nauczania Jana Pawła II, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.
Pelczar A., Odpowiedzialność uniwersytetów za staranną edukację narodu, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.
Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.
Przemówienie Ojca Świętego Jana Pawła II, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.
Szempruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.
Szymański M., Czas dla księgowych, „Nowa Szkoła” 2010.
Thieme J., Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2009.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: